Brunvoll azimuth fremdriftsenheter og automatisk fjordkryssing til nye Fjord1 ferger

Fjord1s nye ferger med Brunvoll Azimuth framdrift og automatisk fjordkryssing 
Illustrasjon: HAV Design 

Tersan Shipyard velger Brunvolls azimuth fremdriftsenheter og Auto-Crossing til to nye Fjord1 ferger 

Brunvoll har signert kontrakt med Tersan Shipyard i Tyrkia for levering av azimuth fremdriftsenheter og kontrollsystem for autonom operasjon av to elektriske ferger til Fjord1. Søsterfergene er designet av HAV Design og vil operere på rutene Stranda – Liabygda og Eidsdal – Linge. 

De to fergene er utstyrt for batteridrift med hurtiglading fra land samt et dieselelektrisk reservesystem slik at de kan opereres enten i batteri, hybrid eller diesel-elektrisk modus.  

Bernt Rune Riksfjord, Sales Manager Shuttle Ferries hos Brunvoll, er godt fornøyd med at Brunvoll nok en gang er valgt som leverandør til et nytt fergeprosjekt 

“Dette bekrefter nok en gang vår posisjon som leverandør for moderne miljøvennlige ferger. Brunvolls azimuth fremdriftsenheter er designet for høy operasjonell effektivitet og lavt energiforbruk. Sammen med vår kompetanse innen hydrodynamikk gjør de oss i stand til å levere svært optimaliserte løsninger for disse fergene “, sier Riksfjord 

De to fergene vil være de første med Brunvolls nye Auto-Crossing system for autonom operasjon. 

“Brunvoll har investert mye i utvikling av autonome løsninger de siste årene og vi er svært entusiastiske over disse to fartøyene “, sier Knut Andresen, EVP Product Development and Engineering. “Våre framdrifts- og manøvreringsenheter støtter de fleste motorteknologier, men vi ser at elektriske løsninger er stadig mer populært, ofte drevet av ønske om batteri eller hybride energikilder. Vi tror at autonomi og datalogging vil være sentrale funksjoner for å optimalisere et fartøys energiforbruk. Vi ser derfor fram til å utvikle denne teknologien videre sammen med Fjord1 på to lokale fergeruter.” 

De to 84 meter lange fergene vil bli drevet av to Brunvoll trekkende azimuth framdriftsenheter, hver på 1000 kW. Fergene vil bli utstyrt med BruCon kontroll og automasjonssystem med operatørstasjoner, Auto-Crossing og Condition Monitoring System. BruCon Auto-Crossing System sikrer energioptimalisert operasjon med rute og hastighetskontroll, mens BruCon Condition Monitoring System sørger for detaljert systemovervåkning samt datalogging for analyser og optimalisering. 

© 2024 Norwegian Maritime Exporters